Thursday 28 June 2012

Genuine Alternator @ Kia Spectra



Salam Spectrans,

This is the Ori Alternator For our Dear Fren Bro Azizi which had just ordered today. It will be delivered to him shortly.
As a nice conversations with him last night as  he got the feeling of unusual performance from his Spectra where a slight jerk on accelerations, dragging power while switch on the air cond etc etc......

Ini menunjukkan bahawa kuasa battery DIN 55 telah discharged dan alternator lama tidak lagi boleh berfungsi sepenuh 100%. Ini boleh di sebabkan , di alternator kita ada 3 diode yg menjana output 80 amp bagi charging battery sepenuh nya. Jika diodes ini tidak berfungsi maka mustahil ia boleh mengecas battery dan boleh merosakkan plates battery tersebut....

So members spectrans harap peka jika berlaku tanda tanda yg aneh pd Spectra anda.... Ingin tahu lebih lanjut , sudilah hubungi saya @ 013-7849798 , 019-7833001 atau 017-7200466 bila bila masa, insyaallah sedia membantu. wasalam...

5 comments:

  1. saya punya spectra punya altenator pun ada problem. pertukaran auto gear terasa jerk. pastu jam jadi malap. lampu abs keluar. lampu semua malap and padam. so kena stop tepi jln. dlm 9pm berjaya hidupkan keta setelah mencuba 10 kali. adakah bahaya memandu dlm keadaan altenator gagal berfungsi?

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Nampaknya sememangnya ur Alternator dah tiba jangka hayat nya.
    Punca Alternator rosak menunjukkan ia tidak dapat mengecas current output of 80amp sepenuh nya kepada battery kita.

    Tanda tanda mmg betul sekiranya mengalami kegagalan Alternator kita berfungsi. Dimana Battery hanya mengeluarkan current tetapi disebaliknya ia tidak dapat supply charging dari alternator kita.

    Apa yang u alami seperti
    1. Gear shift jerking esp bila drop gear from 4-3-2-D terasa x smooth
    2. Lampu beam headlight dari terang jadi malap
    3. Lampu parking brake / abs/ battery tiba tiba akan nyala di papan meter.
    4. Power window motor bila turun naik jadi perlahan dr biasa.
    5. Kereta anda macam kurang power bila accelerations.
    6.Kadang kadang radio x boleh hidup
    7. Signal berkelip perlahan.

    So u kena buat Alternator replacement. Terdapat 2 jenis alternator untuk budget kita:-
    1. Ori Genuine Alternator 13.5V/80 amp
    2. Ori O.E.M. Korea Alternator 13.5v/80amp.

    *** UNTUK Makluman Member Spectran semua JANGAN GUNA USED ATAU RECOND ALTERNATORS *** kerana

    1. Ia akan memudaratkan mengecasan output yg x stabil
    2. Dr itu ia boleh short circuit pada semua component electric kita TERUTAMA Main Fuse Box system.( Dah berlaku pada few members)
    3.Kebanyakkan feedback yg saya terima yg pernah dan telah mengguna Recond Alternator mengatakan Kereta kurang power, malah dalam masa yg singkat antara 31-3 bulan Alternator ini akan rosak balik,bila rosak kemungkinan besar battery kita pun turut rosak...Jadi berapa banyak duit yg perlu kita belanja jika ini berlaku....
    Harap dapat hubungi saya di 013-7849798 / 017-7200466 untuk maklumat lanjut dan inginkan ORI Alternator.wasalam

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.
    Cukup 3 tahun saya gunakan Kia Spectra, alternator kereta saya rosak. Simptom2 dia sama mcm yg saudara diatas nyatakan. Kejadian berlaku pada tahun 2009, semasa saya baru lepas dari Jeli, Kelantan. nasib x berlaku masa saya di atas bukit. Kejadian berlaku pada hari Jumaat, ketika tu semua kedai repair kereta tutup. Nasib ada sebuah kedai sudi membuka kedai utk check. Dia gunakan alternator Wira. Pada tahun 2010, cukup setahun penggunaan, saya alami sekali lagi kes alternator rosak. Saya gantikan semula. Tapi cukup 1 tahun 10 bulan, pada 23 Julai 2012, rosak pulak lagi. Saya pun tukar kpd yg recond, 80amp, tpi volt dia 12 saja. Saya nk tau ada apa2 effect x saya menggunakan 12 volt. Dan berapa harga alternator Kia yg Ori.
    Terima Kasih.
    ZULKIFLI ABU BAKAR

    ReplyDelete
  4. Salam En Zul,

    Terima kasih kerana meluangkan pengalaman u dlm blog ini. Ini juga adalah salah satu kita nk bantu member spectran yg lain ttg info info yg baik dan berguna.

    Saya selalu mengingkatkan semua member spectrans supaya waspada bila guna Recondition Alternator. Ia byk memudaratan dari kebaikan.Apa yg En zul alami sampai lebih kurang 3 biji alternator dlm tempuh 3-4 tahun sj. Ini mungkin bonus untuk nya, ada yg saya jumpa dlm 9 bulan dh tukar 3 biji alternator, lagi parah battery din55 pun turut rosak. Untuk pengetahuan En. Zul, yg u ckp 80amp adalah jumlah current output yg akan mengecas battery kita at 100% charging. Klu recond alternator x mungkin ia akan induced output 80amp kerana putaran coil biasanya x cukup dan ini boleh membahayakn current output yg tidak consistence.
    Tahun ini sahaja ada 2 member kena current output circuit yg mengakibatkan
    1. Main fuse box short circuit , harness wire serta socket 12-20 pin turut cair.....$$$$$
    2. Sec fuse box di bawah dashboard yg attached socket ke ECU, TCU ,radio bakar .ini semua angkara recond alternator.

    So untuk perhatian dan nasihat dari saya , klu boleh tukar pada ori Mando alternator 13.5v / 80 amp. Insyaalah ia boleh tahan lebih 5-8 tahun. Harap maklum. Wasalam

    ReplyDelete
  5. berapa harga untuk alternator ori?? tahun lalu saya dah tukar 3 kali, hari ni jadi lagi......

    ReplyDelete